{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.930 visninger | Oprettet:

Anskaffelse af Kat/Killing, Søger input fra fagfolket. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er en ung gut på 26 der sammen med min kæreste (25), over længere tid har talt om at anskaffe en killing/kat, som vil blive indekat hos os. (vores leglighed er ca. 50m2)

Dertil har vi en masse tanker omkring dette, da jeg selvfølgelig også har snuset rundt herinde i forskellige tråde omkring emnet.

Det er således at vi "helst gerne" kunne tænke os en killing, MEN.
Situationen er således at min kæreste har fri i perioden 14/12-12 til 21/01-13, hvor hun kan gå hjemme sammen med den lille, men derefter starter hun i skole og vil være hjemmefra i en 7-8 timer om dagen i løbet af ugen.
Jeg har fuldtidsarbejde og er hjemmefra 9-10 timer om dagen i løbet af ugen.

Det jeg synes at læse mig frem til, er at sådanne en lille killing ikke kan have så godt af at være alene hjemme for lang tid ad gangen, og kan evt. få psykiske men af det, blive urenlig, flå lejligheden fra hinanden osv.
(Jeg er dog indforstået med at den skal aktiveres rigtigt meget som indekat, og dette vil der også blive sørget for rig mulighed for og gjort igennem leg.)

Da vi ikke vil byde en killing dette overvejede jeg så 2 stykker istedet måske, men vi må kun have 1 husdyr pr. hustand.

Jeg begyndte så at tænke på, at skaffe en "ældre" indekat fra et internat der er vant til at være alene kunne være et alternativ. På den måde kender man også lidt bedre til kattens allerede udviklede personligehed, eller kan denne ændre sig (meget) når man får den med hjem ?.

Spørgsmålet ender vel på om :
vi sagtens kan tage en killing til os og med rette aktivering og leg sørge for at den ikke kommer til at mistrives hos os.

Skal vi overveje en lidt ældre og rolig kat der evt bedre kan klare at være alene over længere tid.

Eller er vi derude hvor vi skal droppe tanken om kat fordi vi ikke kan sætte nok tid af til den.

Jeg søger selvfølig ikke et direkte svar på "hvad" vi præcis skal tage af valg i denne situation, men vil blive rigtig glad for input fra folk med erfaring. Så vi kan blive lidt klogere.
Og også rigtigt gerne fra nogle der har haft 1stk indekat fra den var killing.

MVH.

Brian og Sara





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af Kat/Killing, Søger input fra fagfolket.
  • #1   24. okt 2012 hvis i søger en ældre kat, så gik på min snebold. der er ingen annonce. hun er vandt til at være alene hjemme de 6-7 timer.

    håber i for andre svar også smiley


    profilbillede
  • #2   24. okt 2012 Hvis ikke I rigtig har haft kat før, ville jeg nok vælge en fra internat, som er uønsket, så den ikke har alt for mange skavanker. Den er fixet osv.
    Det er hårdt, at have killinger, det fandt jeg hurtig ud af smiley Men jeg har nu bestemt heller ikke fortrudt.
    Ville nok have anskaffet et søskende par, men har kun råd til en lige pt.


  • #3   24. okt 2012 Tak for input, men vi skal selvfølig lige først have taget stilling til om det skal være en killing eller voksen kat.

    Mvh


  • #4   24. okt 2012 Jeg tænker at en killing sagtens kan være alene de timer. En kat sover jo rigtig meget så den vil sikkert sove imens i er væk. når i så kommer hjem skal der leges og det skal man selvfølgelig være klar til smiley Vi har aldrig haft problemer med vores killinger når de har været alene på nær dengang vi fik to killinger samtidig fra samme kuld, de kunne virkelig splitte vores hjem ad når vi ikke var hjemme og om natten. Lige nu har vi en skøn siameser killing og han sover det meste af dagen selvom jeg er hjemme, jeg arbejder som dagplejer. Han sover faktisk fra kl.8 og til kl.16.30 men så er der også gas på de næste par timer smiley
    Det lyder som om i har gjort jer en masse overvejelser om at få kat så det skal nok gå godt smiley Held og lykke med jagten på den rigtige kat til jer.


  • #5   24. okt 2012 Josefine & Tarzan :

    forventer da også kun at det bliver hårdt/sjovtdejligt smiley

    Det er mere om vi har stor chance for at killing bliver ustabil af at være alene i de 7-8 timer det bliver til når kæresten starter på skole.
    Jeg læste inde på kattens værns hjemmeside at de ikke solgte en killing alene, hvis den skulle være mere en 6timer alene hjemme, så der blev jeg lidt meget i tvivl. Der kommer til at være en hos den "konstant" den først måned ca. men kan ikke rigtigt finde ud af om det er længe nok til at den kan "tåle" at gå 7-8 timer alene hjemme ?


  • #6   24. okt 2012 Ja jeg kan ikke se noget problem i at en killing skal være alene hjemme i 6-8 timer om dagen, så længe der er sørget for at den har vand, mad og kattebakke til rådighed hele døgnet, samt at i husker at have noget aktivering til den, via legetøj, gulv til loft kradsetræ, vindueskarme den må sidde i og hvad i ellers kan finde på.

    Vi andre katte ejere arbejder eller studere også, de fleste ihvertfald, da jeg fik min store kat på over 5år, var hun alene kat og alene fra dag 1 i 6-7 timer hver dag, det har aldrig været et problem, hun og det gør de fleste katte, sover når man ikke er hjemme.

    Jeg fik min 5 årige kat da hun var 3 dage gammel sammen med hendes mor og søskende, da hun var 12 uger blev alle 5 katte afleveret til Kattens Værn (var plejemor for dem) og senere samme dag hentede jeg min Tøsen efter hun var blevet sterilisret..

    Hun er indekat, og det er først nu her for knap 2 måneder siden vi har fået endnu en kat (hittekilling).

    Så kan ikke se det skulle være et problem for jer, bare i sætter jer ind i hvad det vil sige at have indekat og hvilke behov i skal opfylde for katten..


  • #9   24. okt 2012 kristina k :

    Det var da et dejligt positivt indlæg til valget om 1 killing smiley
    Har også selv tænkt på det med at katte vel også sover en del, specielt hvis der ikke er nogen at drille/lege med.

    Dejligt at høre at det trods alt ikke er umuligt med 1 killing så smiley

    Hmm så det vil sige at 2 banditter ikke sikre mod et raseret hjem, hehe.



  • #10   24. okt 2012 Vælger i killing, ville jeg i jeres situation vælge to. Det er ikke sikkert i får en der kræver selskab hele tiden, og så kan den fint klare sig alene, den sover når i er væk, men får i en der har brug for selskab så risikerer i, som du også selv skriver, adfærdsvanskeligheder mv.

    Jeg kan så høre at i kun må have en, og det må i jo så gøre op med jer selv om i vil overholde det. Men som udgangspunkt risikerer man jo at få pålagta at skille sig af med den ene hvis det bliver opdaget og det er jo svært.

    En voksen kat, fra internat, kan i ikke vide hvad i får. I risikerer at få en der ikke er vant til lydene i et almindeligt hjem, ikke er vant til møbler mv ifht hvad man må kradse i mv. Dog kan man være heldig at møde et internat der kender til kattene og kan finde et par muligheder som er helt rigtige til en førsteganskøber og så gør man jo en god gerning.

    En voksen pensioneret avlskat, eller anden voksen omplaceringskat, der ved i hvad i får, i kan se katten i et hjem, kan besøge den flere gange i egne omgivelser og kan på den måde bedre finde en der har det temperament som vil matche jeres omstændigheder.

    Husk at katte lever i mange år, og hvis i planlægger børn mv. så forhold jer allerede nu til om i tror i kan klare begge dele, kan i ikke det, så undlad at få kat. Kan i så gør det, jeg tror bestemt på at børn har godt af at vokse op med dyr smiley


  • #11   24. okt 2012 jeg har lige overtaget en kat på 4år og hun er af en race som helst skal være sammen med andre katte. men hende her klare sig fint alene og hun har været alene allerede dagen efter vi hentede hende. der var hun alene fra 11 til 22.


  • #13   24. okt 2012 Dejligt at I er så grundige omkring anskaffelse af kat, jeg er sikker på at den kat I vælger vil stortrives hos jer smiley

    Nå det er sagt ville jeg anbefale 2 killinger, eller en voksen kat. Det behøver ikke nødvendigvis være fra et internat, der er også mange private der skal af med en kat. Sørg dog for at det er en kat der har været indekat hele livet.
    Hvis I tør tage chancen med 2 killinger, så tror jeg I får mest glæde ud af det. Og om I har 1 eller 2 katte er der sjældent nogen der opdager, og måske er viceværten også ligeglad smiley
    Held og lykke!


  • #14   24. okt 2012 Det er rigtigt dejligt med alle jeres svar smiley

    Det er i hvertfald rart at høre at det ikke er umuligt med en killing alene, da vi har følt at de fleste frarådede det i stor stil og man nærmest med sikkerhed får en killing der mistrives.

    Men det udelukker selvfølgelig ikke en lidt ældre kat med udviklet personlighed, kan da også godt se fordelen i at kunne "se hvad man får", og få en kat der næsten med garanti vil klare sig fint alene de timer.

    Jaah det svært, men hellere bruge maser af tænke/overveje tid og vælge rigtigt første gang smiley


  • #15   24. okt 2012 Altså alle katte er søde, men husk med en voksen er det svære at opdrage(: med en killing kan du præge den med rutiner osv(:

  • #16   24. okt 2012 Sille a ang din Snebold, det ville være synd og ikke så godt da hun er døv, så skal hun have en katteven...

    Det med en ene kat er for det meste synd.. Hvis jeg var jeg, vil jeg kikke efter en som vil have bedst af at komme ud som enekat, når i nu kun må have en kat...


  • #17   24. okt 2012 Ville der være mærkbar forskel på en killing vs ungkat (6mdr gammel ca), ang det med at kunne være alene eller er det samme resultat når det er så lille aldersforskel ?

  • #19   24. okt 2012 Jeg gætter på det er hip som hap om den er 12 uger eller 6mdr. hvad angår både opdragelse og det at skulle være alene..

  • #20   24. okt 2012 Jeg gik sygemeldt da jeg fik Tarzan, så jeg var hjemme hos ham, han var max. alene 4 timer, og der lå han bare og sov smiley

  • #23   24. okt 2012 Hanne ^-^¨med løver og løvinder. -

    nu kender du jo ikke snebold??? - hun kan bedst som alene kat.
    hun bliver meget sur når de andre nærmer sig, og gider dem ikke...

    så nej smiley


  • #24   24. okt 2012 Hvis ikke I vælger at få to killinger, så vil jeg også kigge mig om efter en voksen kat, der har vist at den kan foretrækker at være ene kat smiley

    Jeg ville aldrig, aldrig vælge en killing til at være ene kat som indekat smiley


  • #25   24. okt 2012 Internaterne har både dejlige voksne og killinger.. Hvis i er ligeglade med race ville jeg klart sige at i skal tage på internat - de er passet med alt og "ordnet" så i slipper får strint og løbetid:) Vi har selv lige fået en internat pige og det var virkelig svært at vælge fordi de var skønne alle sammen - vi kunne vælge en som passede lige til os smiley

  • #26   24. okt 2012 Vi har haft 1 kat som indekat, siden han var 13 uger (Det er Hector). Efter 9 måneder som alene-indekat uden problemer anskaffede vi os nr. 2 som legekammerat til ham. Efter 2 måneder måtte vi desværre blive nødsaget til at få hende aflivet pga. sygdom.
    Der gik lang tid inden vi kunne mærke på ham at han savnede noget, men da han begyndte at savne, var han slem.
    Han flåede gardiner i stykker, og var faktisk begyndt at blive en <i>smule</i> aggressiv over for vores hænder når vi nussede ham.
    Nu har vi haft lille Fellini i 4 uger, og Hector er lykkelig igen.
    Man KAN simpelthen ikke erstatte kattesamvær med masser af aktivering af en ene-kat.

    Vi har som sagt ikke haft problemer med alene-indekat før den blev introduceret til en legekammerat, men jeg vil sige det somme som Eva K.
    Jeg vil aldrig have alene-kat igen, og jeg tror at I ville blive allergladest for en voksen (eller ungkat) som viser tydelige tegn på at fungere kun som alene-kat smiley
    Og synes også at internatet lyder som en GOD løsning for jer. Alt er ordnet, snippet, vaccineret og tatoveret, til langt mindre end hvad det koster at få gjort hos dyrlægen. smiley
    Held og lykke.


  • #27   25. okt 2012 Brian **Da vi ikke vil byde en killing dette overvejede jeg så 2 stykker istedet måske, men vi må kun have 1 husdyr pr. hustand.**

    Ak ja, sådan er det desværre (stadig) i de fleste lejeboliger :-(.
    Hvis I har tålmodighed, og det ikke lige haster med at få kat(te), kunne I forsøge at få ændret den tåbelige max-én-kat-regel til tilladelse til <b> 2 neutraliserede, øremærkede, registrerede indekatte </b> ved næste beboermøde.
    Lykkes det at få flertal for dette, kan I anskaffe to killinger….. (eller et voksent ”genbrugsmakkerpar” ;-))
    Hvis det ikke lykkes, så er dit alternativ med én voksen ene- og indevant ”genbrugskat” klart det bedste valg.

    Udover internat er der også mulighed for at finde en "genbrugskat" fra privat hjem. (se fx www.vildkat.dk eller annoncer her på KGs marked eller på andre kattefora).

    Som du netop selv er inde på, kan man bedre vurdere ”hvad man får” med en voksen kat. Og det er altså værd at tage med i overvejelserne, især når det er indekat man skal have. Det <i> kan </i> ske, at en killing – også selv om den aldrig har været ude – vokser op og bliver et energibundt, der ikke egner sig til livet i en lejlighed.

    Tror ikke du skal være bekymret for personlighedsændringer ved en voksen kat. Den første tid kan den måske nok være utryg ved alt det nye, men en ellers tryg og tillidsfuld kat skal nok falde til i de rette omgivelser smiley


  • #28   25. okt 2012 nej det er skam ikke derfor.
    - syntes vi skal lade den med killingerne ligge, vi har haft vores dyrelæge med hele vejen igennem det. og gider ikke høre mere fra jer nu.


  • #29   25. okt 2012 Planen er også at tage rundt til forskellige internater og få en snak med de forskellige.
    Vi har være ude hos inges kattehjem, hvor vi fik af vide at det godt kunne lade sig gøre med en killing med nok aktivering.
    Imorgen skal vi ind til kattens værn frederiksberg og få en snak med dem om det.

    Så skal lige have lidt indput fra de forskellige før det endelige valg falder, og imellemtiden kan det joh være man falder for en.


  • #30   25. okt 2012 Det syntes jeg lyder som en rigtig god taktik, så er der også en større mulighed for at i finder den helt rigtige kat smiley

  • #32   25. okt 2012 Anna G :

    Det er jeg som sådan, sikker på at de vil gøre.
    Der står inde på deres hjemmeside at hvis killingen skal være alene mere en 6 timer om dagen skal der anskaffes 2.

    Men tænker at det så faktisk er umuligt for de fleste menesker med fuldtidsarbejde at have en inde killing, da de færreste har mulighed for at overholde de 6 timer.

    Har også snakket med katte ejere der siger det er noget pjat med de 6-7 timer "nogle mener" sådanne en hjemme killing må være alene, så det jo meget forskellige svar man får fra forskellige personer.

    Hvad der er det korrekte, skal jeg dog ikke kunne sige smiley Nok også derfor vi undersøger en del inden valget bliver truffet:


  • #33   25. okt 2012 *OBS* Jeg er på igen måde fagperson smiley

    Syns bare det er lidt sjovt at vi sad med nærmest de samme tanker for en 2-3 uger siden. Vi endte med at bestemme os for en voksen kat, da personligheden jo så er kendt, og vi kan godt lide ideen om at give en genbrugskat et nyt hjem.

    Hvordan det valg er gået kan jeg dog ikke fortælle dig - vi har nemlig ikke fået vores kat hjem endnu smiley

    Men held og lykke med valget smiley Håber I finder den helt rigtige missebasse!


  • #34   25. okt 2012 Brian **Men tænker at det så faktisk er umuligt for de fleste mennesker med fuldtidsarbejde at have en inde killing, da de færreste har mulighed for at overholde de 6 timer.**

    Det er vel også rimeligt nok, at man ikke byder en killing være alene så mange timer hver dag? …

    De fleste mennesker med fuldtidsarbejde har jo også andet at lave uden for hjemmet end lige gå på arbejde. Og når de er hjemme har de også andet at lave end at aktivere killing. Så det kan altså godt gå hen og blive sølle forhold for en killing med krudt i, og desuden en kilde til stress og dårlig samvittighed for ejeren.

    Hvorfor egentlig den fiksering på at anskaffe en killing? Få måneder efter man har anskaffet den, er det jo altså blevet en voksen kat.


  • #35   25. okt 2012 Har man SET og OPLEVET to indekatte eller indekillinger hygge sig sammen, så kunne man aldrig drømme om at nøjedes med en enkelt, om man så kun var hjemmefra 3 timer dagligt max smiley

  • #36   25. okt 2012 Tak for al jere input / Holdninger om emnet. Det er altid godt lige at høre lidt forskellige meninger.

    Vi tager som sagt, ud til et par internater og får en snak med dem derude inden vi tager det endelige valg.

    Mvh.


Kommentér på:
Anskaffelse af Kat/Killing, Søger input fra fagfolket.

Annonce